بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Welcome to Penyelidik Matematika | Thank you for the Visits..

Apa kan Melamine ani??

Melamine merupakan salah satu bahan sitetis (buatan) yang dipakai sebagai bahan dasar plastik. Ianya adalah bes organik yang terdiri daripada karbon, oksigen dan nitrogen. Bahan kimia ini kali pertama dihasilkan oleh Justus von Liebig pada 1830 yang kemudiannya dihasilkan secara basar-basaran untuk kegunahan industri.

Seperti yang tani maklum, bagi yang maklum lah, melamine merupakan bahan yang digunakan untuk membuat pinggan mangkuk tani. Selain atu, ianya merupakan bahan yang kana pakai untuk menyelaputi permukaan plastik dan kayu.

Banyak eh kandungan nitrogen dalam melamine ani, 66%. Mun dicampur dalam susu, habis tia bah protein dalam susu ah. Sipun tia melamine ani mudah dissolve dalam aing sama sanang di discharge melalui urin, buah pinggang tani ada hadnya sendiri. Consequencenya kidney tani nda belaku membuang dari tubuh badan tani. Jadi pakat tia sampai memproduce kristal, nya orang tani batu karang. batu karang ani makin lama makin betambahsaiznya sampai ahirnya menyebabkan serious kidney failure.

Kesan melamine ani secara langsung mengakibatkan iritasi mun tecium sama tesagir sama kulit atau mata. Pengambilan melamine melalui makanan bulih mengakibatkan:
  • kerosakan sistempembiakan
  • pembentukkan batu karang dalam kidney sama urinary bladder.
MAKLUMAT LANJUT SILA TAKAN DIBAWAH.

http://en.wikipedia.org/wiki/Melamine

0 comments: