بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Welcome to Penyelidik Matematika | Thank you for the Visits..

SUBUH: Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Subuh ialah Nabi Adam a.s., iaitu tatkala baginda keluar dari syurga lalu dihantar ke bumi. Perkara pertama yang di lihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar Subuh telah keluar Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.
Rakaat pertama:- Bersyukur baginda kerana terlepas dari kegelapan malam.

Rakaat kedua:- Bersyukur baginda kerana siang telah menjelma.

ZOHOR: Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s., iaitu tatkala Allah s.w.t. telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s. Sedang seruan itu datangnya pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim empat rakaat.

Rakaat pertama:- Bersyukur bagi penebusan.

Rakaat kedua:- Bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya.
Rakaat ketiga:- Bersyukur dan bermohon akan keredhaan Allah.
Rakaat keempat:- Bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.

ASAR: Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Asar ialah Nabi Yunus a.s. tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari perut ikan nun. Ikan nun telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai sedang ketika itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan oleh Allah daripada 4 kegelapan iaitu:
Rakaat pertama:- Kelam dengan kesalahan.
Rakaat kedua:- Kelam dengan air laut.
Rakaat ketiga:- Kelam dengan malam.
Rakaat keempat:- Kelam dengan perut ikan Nun.

MAGHRIB: Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Maghrib ialah Nabi Isa a.s., tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukurlah Nabi Isa lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut, iaitu:
Rakaat pertama:- Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha Esa.
Rakaat kedua:- Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang.
Rakaat ketiga:- Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah jua, tiada dua atau tiga.

ISYAK: Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Isyak ialah Nabi Musa a.s. Pada ketika itu Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan, sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah lalu menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir. Lalu sembahyanglah Nabi Musa empat rakaat sebagai tanda bersyukur.
Rakaat pertama:- Dukacita terhadap isterinya.
Rakaat kedua:- Dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun.
Rakaat ketiga:- Dukacita terhadap Firaun.
Rakaat keempat:- Dukacita terhadap anak Firaun.


I know this is kinda late.. tapi biar cia. Here are some of the photos during the 25th National day full dress rehearsal.


DSC_0075


DSC_0135

DSC_0143

DSC_0061

DSC_0147

DSC_0212

More pictures here...



Wow!!! i dun really understand a word his singing, but he surely mesmerize me, Shivers straight through my body!!! honestly this one brought me to tears.. A BIT!!

DSC_0027-tiltshift

My 1st attempt on tilt-shift... menjadi kah??

Signature....


was hella funny, randomness... lovin it lots!! hahahaha

Kamu kamu.... was watching a movie "The Recruit" sementara menungu 1055pm tadi kan liat Arsenal vs Sunderland kickoff.. Lama plang udah ceta ani, was it aired on Tv3 or Tv7 tadi ah?? lupa tah ku haha... i think 2 kali sudah ku liat, baru tadi ku realise yg negeri tani, yes "BRUNEI" ada dlm script ceta atu.. astah nda ku bedusta.. Collin Farrell hero nya ni.. Script nya kira2 bunyi nya " u (Collin Farrell, dlm ceta atu) grew up in Uzbekistan, BRUNEI etc.... telalai tah ku mliat sampai abis.. nda plang ku mliat 1st half Gunners main nah...

Full Time result : Arsenal 0-0 Sunderland. Arshavin 1st start for the Gunners.


More from the the trip.. not much. Flashgun died on me..

DSC_0005

DSC_0012

DSC_0042

DSC_0053

More here...

Hampir 40 tahun selepas angkasawan Amerika Syarikat (AS), Neil Armstrong menjejakkan kaki ke bulan, kesangsian berhubung peristiwa bersejarah itu semakin hangat diperkatakan. Sebahagian besar orang percaya bahawa pendaratan di bulan merupakan satu penipuan terbesar dalam sejarah manusia.

Siaran televisyen yang menunjukkan Armstrong turun dari tangga kapal angkasa Apollo 11 dan menjejakkan kakinya ke permukaan bulan kelihatan kabur dan kelabu. Sehingga kini terdapat golongan yang percaya angkasawan AS menjejakkan kaki ke bulan pada 20 Julai 1969 sebenarnya diadakan dalam studio atau di sebuah gurun. Menurut pihak pereka teori konspirasi, roket yang membawa Armstrong dan dua rakannya, Buzz Aldrin dan Michael Collins sebenarnya hanya mengelilingi orbit sebelum ia kembali ke bumi. Pada 1979, ketika kali pertama teori konspirasi ke bulan muncul, tinjauan pendapat mendapati 6% rakyat AS percaya pendaratan di bulan adalah satu penipuan. Dua puluh tahun kemudian, jumlah itu meningkat kepada 11 %. Manusia sejagat, kata mereka tertipu dan terdapat bukti-bukti kukuh yang menyokong dakwaan itu.


Sejak Presiden AS, John F. Kennedy berikrar manusia akan sampai ke bulan dalam tempoh sedekad pada 1960-an, AS terdesak untuk mengatasi Rusia dalam perlumbaan ke angkasa lepas.

Pada musim panas 1969, Moscow mengumumkan akan melancarkan misi ke bulan dalam tempoh sebulan. Namun, tekonologi pada masa itu masih lagi primitif. Sistem komputer yang dihasilkan bagi program Apollo milik AS jauh ketinggalan berbanding teknologi komputer peribadi (PC) pada masa kini. Sistem navigasi Satnav diguna pakai oleh kereta sekarang juga jauh lebih canggih berbanding komputer Apollo yang ditugaskan memandu arah bagi misi ke bulan yang jauhnya 400,000 kilometer dari bumi.

Pada tahun lalu, ketika George W. Bush menjadi Presiden, beliau mengumumkan cita-cita AS untuk kembali ke bulan. Namun, beliau diberitahu bahawa aspek kejuruteraan bagi tujuan itu memerlukan persiapan sekurang-kurangnya 11 tahun. Kini, ketika ulang tahun empat dekad misi bersejarah itu semakin hampir, Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) milik AS mendapat malu apabila menyedari semakin banyak pihak sangsi dengan kejayaan menjejaki ke bulan. Di ibu pejabat NASA di Washington, kumpulan yang tidak mempercayai misi ke bulan itu digelar Penganut Penafian (HB). Menurut HB, Amstrong sebenarnya menjejakkan kakinya di Area 51, sebuah pangkalan tentera di Nevada yang dirahsiakan daripada orang ramai oleh kerajaan AS. Kawasan itu cukup besar untuk NASA menghasilkan latar belakang permukaan bulan. Agensi persekutuan itu juga mendapat dana AS$40 bilion bagi misi itu, cukup untuk membayar mereka yang terlibat dengannya supaya menutup mulut.

Menurut mereka, bagaimanakah seorang angkasawan dapat berjalan dengan matahari di belakang tetapi bahagian hadapannya diterangi cahaya sehingga jelas nampak sut angkasa lepasnya termasuk bendera AS di belakangnya.

Pencahayaan gambar itu begitu sempurna seperti dilakukan di dalam studio tetapi menurut NASA keadaan itu berlaku kerana pantulan cahaya bulan. Menurut kumpulan HB itu, tiada satu bintang pun kelihatan pada setiap gambar manakala ruang angkasa lepas didapati hitam tanpa sebarang sebarang sinaran bintang. Jelas HB, permukaan bulan berdebu menyebabkan tapak kaki angkasawan-angkasawan itu jelas kelihatan dan memang terdapat kesan tapak kaki pada gambar itu. Namun, kenderaan bulan di belakang mereka yang memiliki berat 10 tan tidak meninggalkan sebarang kesan tayar. Selain itu, bagaimana pula kapal angkasa seperti labah-labah yang mengeluarkan api dari beberapa roket pada strukturnya ketika hendak mendarat langsung tidak mendatangkan sebarang kesan terhadap permukaan di bawahnya.

Namun, kenapakah terdapat tapak kaki angkasawan manakala tiada kesan pendaratan kapal angkasa sedangkan graviti tidak ada di bulan. Bendera yang dicacak oleh Armstrong dan Aldrin tidak menunjukkan bayang sedangkan bayang kedua-dua angkasawan itu, kenderaan bulan dan pelbagai jenis batu di permukaan di situ semua menunjuk pada arah yang sama. Namun, NASA memberi alasan kejadian bayang arah yang berbeza itu adalah kerana gangguan perspektif bulan. Gangguan itu berlaku apabila imej tiga dimensi dipaparkan pada gambar dua dimensi, kata NASA. Beberapa bayang kata NASA, hilang kerana permukaan bulan memiliki sifat pelik di mana cahaya akan dipantulkan dari arah ia terpancar. Namun, dakwaan bahawa misi ke bulan itu tidak berlaku terus diperkukuhkan oleh kenyataan seorang jurutera yang pernah ditugaskan untuk mereka bentuk roket Apollo, Bill Kaysing.

"Apabila saya menonton televisyen, saya dapat rasakan semua adegan tersebut adalah satu penipuan tak ubah seperti roket yang diturunkan dengan menggunakan wayar di dalam studio," kata Bill. Pada zaman itu, katanya, manusia belum memiliki teknologi untuk misi pergi ke bulan dan kebarangkalian misi itu untuk menjadi kenyataan adalah 0.0017 peratus atau dengan kata lain, mustahil. Seorang angkasawan pada tahun 1960-an, Brian O'Leary berkata: "Saya tidak yakin 100 peratus bahawa terdapat lelaki yang berjalan di bulan." Pandangan Brian yang merupakan penasihat program Apollo selain pernah menjadi angkasawan memberikan satu tamparan hebat. Selain bukti saintifik, terdapat bukti mudah untuk mempertikaikan kesahihan peristiwa bersejarah itu, jelas HB.

Mamat

Selamat bro... Semoga rezeki bertambah-tambah, mun makin banyak dapat jua ko belanja aku bali lens hahaha... EH!! bila ko kan kawin??? hahahaha... bah see u later...

Move for me...

I was reading Rano's & saw this one person highlighting abt our beloved country being insult arah chatbox. Im not sure dari mana asalnya mat salleh sorang ani. Tapi kuwang haja.. andang jua ah tapi lurus kah nda jua nama nya John Henderson yg menghina ani... gambar nya pulang yg palak2.. wah marah ni aku ah, dari versi ingeris taus ke B.Melayu. baik jua kali palah ku bpadah sini ani makai bahasa rasmi, nda jua bisdia paham!!! Membuka tah kamu sendiri ah takan ani, taun 2008 punya post plang ni... Mun ya mbaca bisai ni... suruh ya baca ani & ani.. supaya paham kan ambuyat... Astagahhhh....

Eh have u heard of the story of the US lying abt their setting foot & trip to the moon? krg ku ngikis d pantai ah... mencari banar kah nda... mun nada.. eksen ku tah tu!! hehe

Eduardo celebrating his goal

Lovely finish from van Persie... Arsene Weneger could only afford to smile. It was Eduardo's 1st start of the season after a year of injury hell & marked his appearance with the opening goal as they outclassed Cardiff in the 1st half.
Nicklas Bendtner adding a second with a towering header. Its time to head home for the gunners.. Arsenal will now face Burnley in the next round of the FA Cup. Excellent performance from them all around... FT Result: Arsenal 4 - 0 Cardiff. Scorers: Eduardo (20), Niklas Bendtner (34), Eduardo (pen 60), Robin van Persie (89)

Soccer updates

Inter Milan are now 9 points clear at the top of Italy Serie A following a 2-1 victory over city rival AC Milan, Adriano & Dejan Stankovic scored Inter's goal in the 1st half while Pato pulled one back. Its the final Milan derby for veteran defender, Paolo Maldini.

Manchester United will face Fulham or Swansea in the quaterfinals of the FA Cup after recording a comfortable 4-1 win at Derby. Nani & Darron Gibson put United 2 up before strikes after half time from Christiano Ronaldo & Danny Welback made the result safe. Elsewhere in the 6th round Blackburn or Coventry will face Chelsea. ARSENAL who will tackle Cardiff in the 4th round replay later today must then beat Burnley in order to face Sheffield United or Hull. Everton whol beat Aston Villa will host either West Ham or Middlesbrough.

In Spain, Real Madrid cuts Barcelona's lead at the top of the table of La Liga to 10 points with a 4-0 win at Sporting de Gijom ( Sporting hi hom.... payah nyabut eh) on a day that Raul became the clubs all-time leading scorer. The Madrid skipper scored twice to take his career tally to 309.. wow!!

Been a while since i saw DJ Riri mutar-mutar.. duk dak duk dak duk dush!!! hehehe... oh how i miss Jakarta!!! & so today i present u guys one of his mixes.. Progressive ah... Im still suffering from the "M" syndrome.. N_Joy!!!!







Baca & Amalkan

RASULULLAH s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: "Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:

  1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia menjadi kenyang.
  2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
  3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
  4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
  5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
  6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
  7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
  8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
  9. Jika orang yang dahaga membacanya hilang rasa hausnya.
  10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
  11. Rasullullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati Al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca Al-Quran sebanyak 10 kali.
  12. Sabda Rasullulah s.a.w. lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya."
  13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
  14. Rasulullah s.a.w. bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yassin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang ahli daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.



DSC_0027

DSC_0045

DSC_0125

DSC_0107

DSC_0242

DSC_0265

DSC_0207

More pictures, please click here hehehe...

This morning saw the Giant Brunei flag raised at a ceremony in preparation to mark the 25th Brunei Darussalam National Day. More info on the national day at http://www.nationalday.org.bn/

Guest of honour was the Minister of Culture, Youth and Sports, Pehin Orang Kaya Setia Pahlawan Dato Seri Setia Dr. Awang haji Ahmad bin Haji Jumat. The event chairman was the Permanent Secretary Ministry of Culture, Youth and Sports, Yang Mulia Dato Paduka Awang Haji Jemat bin Haji Ampal.


11


25


23


20


19


28

For more pictures from this morning ceremony, click HERE

More pics from day 1... atu batah hehe.. enjoy peps..

DSC_0049


DSC_0384

Nisa

For more pics from day 1, click here





Slideshow


On 23rd January 2009, Baukur from the Survey Department made a 3 day goodwill visit to the Land & Survey Department of Sabah (Tankur). The visit was part of Baukur annual activity (more to come.. hopefully hehehe) to enhance further Co-operation & strengthen the bonds between the two survey organizations likewise. I'll try to post pics from the visit to the Tankur main office & dinner reception hosted by Tankur

NDMC alert

Was awaken by one SMS at 1409hrs... nah kenapatan cia tido hehe.. Uja sms atu "Pesanan NDMC: Hujan lebat dijangka berlaku 4-7hb Feb 09. Prs laut 2.1-2.4M. Waspada bagi sebarang kemungkinan banjir & tanah susur. Sumber: KAJICUACA & LAUT." So please please be aware guys.. especially yg kana banjir lately.. I pity to those ppl yg rumah bisdia affected by both the banjirs n tanah susur.. my biras pun kana. even spg & jalan basar kan menuju rumah my parents d Sg Liang pun kandung, wic jarang2 sekali terjadi, sian eh... Mun banar2 hapening esuk, kan bekeraja pun payah ni.. Bila tah kan abis kaja kami uwwaaa....
eh NDMC meaning nya NATIONAL DISASTER MANAGEMENT CENTRE..

DSC_0105
Mesti jua isi kah..
DSC_0124

DSC_0134
Lawa baju BAUKUR ani...

I'll be posting lots of pictures from my/our previous trip.. Insyallah. Wah seminggu dah panya.. bangas eh... Baru ku recharge batery life ku ni...kerasahan kakal lalahnya geng. Sorry to the guys who wanted to see pics from the trip.. Pics above are randoms prior to the trip..


This is a song for the Palestinians in Gaza, composed & performed by Michael Heart. It's still not too late..Its an awesome song PEACE FOR ALL.. wah this song gave me goosebumps..

The Lyrics...

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight